Friday 6 February 2015

katak dan ikan

Ulama beri perumpamaan ,
"Ada seekor katak yg nampak nelayan sdang memancing . jadi katak itu pun masuk kedalam air dan ingin berjumpa ikan . katak itu tegur ikan yg sedang memakan umpan nelayan itu .
Katak itu beritahu pada ikan :
"jangan makan cacing ni , sebenarnya ini perangkap . kalau kau makan juga , kau akan di tangkap . perut kau akan di belah , kulit kau akn dibakar atas api. mereka akn makan makan kau ( sebabnya katak ini tahu keadaan di atas darat ) . Tapi ikan ini ambil endah teguran si katak , ikan itu tak percaya . dan bila sahaja ikan itu makan umpan itu , ikan itu di sentap dan ditarik naik keatas . ikan itu terkejut , dia nmpak apa yang dikatakan oleh katak sebenar adalah benar . dia yakin yg dia akn di bakar , kulitnya akn disiat ,perutnya akn dibelah . Ikan itu sangat menyesal . tapi , tak ada peluang untuk kembali dalam air...
Ulama beritahu:
keadaan sama pada kita , bila ada orang beritahu kpda kita keadaan mereka ,padang masyhar, balasan neraka , balasan syurga , azab neraka , titian sirat, kita ambl tak endah saja . bila sahaja mati ,hijab akhirat akn dibuka .
kita nmpak manusia yg dibakar atas api . orang yg akn di seksa kerana melakukan maksiat . seperti mana keadaan ikan telah nmpak apa yg berlaku di atas darat .
saudara / saudariku . kita hnya ada satu peluang sahaja untuk beramal di dunia ini . jadi jangan bazirkan usia dan keringat kita pekara yg sia- sia , terutama nya pegang akidah islam ; ALLAH WUJUD TIDAK BERTEMPAT .
semoga Allah beri kita kefahaman .
Amiin .

1 comment:

Need to add an image? Use this code [img]http://www.youtube.com/watch?v=hGsk8FmTZ04&feature=youtu.be[/img]

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...